Spring naar content

Op de koffie bij...

Van langdurig werk tot een enkele uitzendklus; het werk van onze opdrachtgevers is er in allerlei soorten en maten. Bij 'Op de koffie bij...' gaan we bij ze langs en vertellen zij over hun expertise, de samenwerking en de toekomst. 

We drinken een bakkie bij Distel Boerderij, Dier en Tuin. Het familiebedrijf van Han en Sylvia Distel. 

Het bedrijf

Wat begon als een windmolen meer dan 100 jaar geleden, is uitgegroeid tot een compleet adres voor alles wat je zoekt op gebied van boerderij, tuin en dier. Dat het bedrijf zo groot zou worden, was lang niet altijd duidelijk.

Han: Ik zag niet meteen toekomst in het bedrijf, mijn vader zat destijds in de agrarische mengvoer handel. Ik ben een technische opleiding gaan volgen, en werkte bij Nijland. In 1999 begon ik toch met halve dagen werken in het bedrijf en na een jaar of 6 ben ik gestopt met de werkzaamheden die ik er naast deed bij Nijland en ben ik volledig in het bedrijf gestapt.

Zo zijn we blijven groeien en hebben we in maart 2015 een compleet nieuw pand gebouwd.

Sylvia: We verkopen voornamelijk producten voor de agrarische sector. Dat wil zeggen; voer, stalstrooisels en meststoffen etc. Maar ook alle aanverwante artikelen als mineralen, halsters voor het paard, bedenk het maar!
Wat de winkel betreft hebben we eigenlijk vier takken: agrarisch, dier- en speciaalzaak, een afdeling tuin en werkkleding.

Han: Met alleen de agrarische mengvoer handel redden we het niet meer in deze tijd. We bieden nu een breed assortiment, zodat de klant alles bij ons kan vinden. Wanneer de klant iets mist in ons assortiment voegen we dit bij genoeg vraag vaak toe of maken we een speciale bestelling. Dit stapje extra doen we graag en wordt door de klanten zeker gewaardeerd.

Werkzaamheden

Naast Han en Sylvia bestaat het team uit drie vaste medewerkers en drie weekendkrachten.

Sylvia: Mijn taken bestaan vooral uit de administratie, marketing en de aansturing van de weekendmedewerkers. Daarnaast hebben Han en ik beide onze eigen leveranciers waar we inkopen doen. Zo houd ik mij vooral bezig op het huisdierengebied.

Han: Voor mij is het meer de bulk bestellingen en de agrarische sector. Zo ga ik bijvoorbeeld ook over de voerinkoop. Daar moet je echt feeling mee krijgen en dat is er bij mij na al die jaren vanzelf ingegroeid. Je moet rekening houden met de voorraad, houdbaarheid en de verschillende seizoenen.

Sylvia: Onze medewerkers houden zich hoofdzakelijk bezig met winkelverkoop, het inpakken en uitladen van producten en advies geven. Bij onze vaste medewerkers merken we dat er vanuit hunzelf er een takenpakket bij groeit. Zo richt Leonie zich op het inrichten van de schappen en etalages, Linda zorgt er voor dat alles goed is bijgevuld en André gaat over de grotere bestellingen.

De samenwerking

Han: 3,5 jaar geleden zijn wij via een nieuwe medewerker in aanraking gekomen met Roots. Het is fijn om een bedrijf achter de hand te hebben die weet hoe het werkt qua cao's en regelgeving.

Sylvia: Ja, je hebt snel en duidelijk antwoord op al je vragen, waardoor wij onze taken ook zorgeloos kunnen blijven uitvoeren. Het is zeker een stukje ontzorging.

 

''Het is fijn om een bedrijf achter de hand te hebben die alles weet omtrent cao's en regelgeving. Zo krijg je snel en duidelijk antwoord en focussen wij ons op de andere werkzaamheden.'' 

Distel 2 - roots dat werkt
Distel - roots dat werkt

Han en Sylvia vertellen:

Wat is het mooiste aan het werk?
Sylvia: Dat geen dag hetzelfde is en de vrolijkheid onder de klanten. We proberen als team ook vrolijkheid uit te stralen en merken dat we de klanten steeds beter leren kennen.

Han: We hebben een breed takenpakket en elk seizoen komen er weer nieuwe artikelen op de markt, waardoor je nooit bent uitgekeken. Dat is gewoon mooi.

Waar zijn jullie het meest trots op?
Han: Dat we een mooi bedrijf hebben staan waar we een steeds grotere vaste klantenkring creëren en ook nog steeds nieuwe klanten weten te vinden. Dat we dit samen met ons personeel kunnen bereiken, want we kunnen het niet alleen, daar zijn we trots op!

Hoe zien de toekomstplannen voor het bedrijf er uit?
Han: Tja, in de toekomst kijken blijft moeilijk. De agrarische sector is wel een puntje. Je hoopt dat je al je klanten kan behouden, maar er veranderd de laatste jaren ontzettend veel. Daarom zijn we ook de breedte in gegaan. Je moet blijven innoveren en zorgen dat je nieuwe facetten er bij pakt.
Toch hoop je dat je vanuit je roots kan blijven bestaan.

Scroll naar boven
Chat openen
Kunnen wij je helpen?
Hoi!
Kunnen wij je ergens mee helpen?